Monday, May 3, 2010

"PEMIMPIN DIDAHULUKAN,RAKYAT DIBELASAHKAN"..

Oleh : HALIK ZAMAN

PERHIMPUNAN membantah perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) mendapat halangan dari pihak berkuasa. Kerajaan UMNO/BN. Pastinya atas arahan ‘orang atasan’ dan ‘orang atasan’ itu pastinya yang mewujudkan sistem kenaikan cukai GST. Bila dikatakan Cukai, semua pihak akan terlibat siapa yang dinamakan ‘rakyat’.

Jika dilihat secara logik, apa perlunya dilaksanakan cukai GST ini? Yang lebih mendukacitakan, rakyat Malaysia yang harus memikul segala tunggak bebanan cukai ini di bahu setiap rakyat. Rakyat yang miskin juga terlibat secara tidak langsung.


Mengapa sistem sebegini diwujudkan untuk menyusahkan rakyat? Apakah ini selaras dengan slogan kebanggaan UMNO yakni, “Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan?" Ini bererti pencapaian Kerajaan yang sudah mula diutamakan dan bebanan rakyat memikulnya didahulukan. Tidakkah begitu?

Para Menteri dan Timbalan Menteri memanglah tidak terasa akan bebanan perlaksanaan cukai GST ini, kerana golongan Pak-Pak Menteri dan Timbalan Menteri tidak pernah kenal erti cukai dalam hidup mereka kerana gaji mereka cukup lumayan untuk menanganinya cukai pendapatan.

Kenapa mereka tidak mewah kalau tol percuma, cukai jalan pun mereka tidak bayar, pembantu rumah, tukang kebun, elaun rumah, elaun keraian semua dibayar dari wang rakyat. Jadi, perlaksanaan cukai ini tidak memberi makna kepada kehidupan mereka.

Bezantara kehidupan ‘golongan atasan’ dan ‘rakyat bawahan’ memang terlalu amat ketara. Yang indah-indah semuanya kepunyaan ‘golongan atasan’ manakala segala kepayahan dimiliki sepenuhnya oleh ‘rakyat marhaen’. Rintihan dan tangisan orang kampung juga perlu Kerajaan UMNO/BN ambil kira sebelum menaikkan cukai.

Sepatutnya setelah mereka dapat mandat dari rakyat yang mengundi Kerajaan UMNO/BN sehingga mereka selesa di kedudukan masing-masing, janganlah di bebankan lagi rakyat yang telah banyak berjasa pada Pak-Pak Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri ini.

Apakah mereka sudah terlalu ‘senile’ untuk mengetahui bahawa perlaksanaan cukai GST ini banyak menjejaskan senario ekonomi rakyat Malaysia? Walau apa pun alasan yang bakal di berikan oleh pihak Kerajaan UMNO/BN, ianya tetap dan akan terus menjadi keluh-kesah rakyat Malaysia terutamanya bagi mereka yang kurang berkemampuan.

Sesuatu yang paling dikenal-pasti, setiap ‘tekanan’ yang ingin dikenakan kepada rakyat, pastinya dilaksanakan selepas setiap PRU atau PRK. Kalau rasa UMNO/BN terlalu berpengaruh, mengapa tidak berani melaksanakan sebelum PRK Hulu Selangor baru-baru ini? UMNO/BN tidak begitu gusar dengan PRK Sibu memandangkan BN menguasai 90% pegangan di negeri itu.

Apakah perlaksanaan cukai GST ini merupakan ‘hadiah istimewa’ buat semua rakyat terutamanya rakyat Selangor yang telah menghadiahkan kemenangan kepada BN di PRK Hulu Selangor baru-baru ini?

Makanya, jangan hairan jika berlakunya sekali lagi gelombang tsunami politik di Negara ini kelak. Makanya jangan marah jika terpaksa melepaskan kedudukan yang di genggaman anda sekarang ini andai rakyat berubah hati.

Tentu rakyat ingin tahu apakah erti ‘Cukai Barangan’ itu? Ertinya semua keperluan rakyat dikena cukaikan oleh Kerajaan UMNO/BN. Apakah ertinya ‘Cukai Perkhidmatan?’ Ertinya semua perkhidmatan bas tambangnya naik, tambang taxi naik, tambang keretapi naik, tambang pengangkutan naik dan tambang kapal terbang naik. Siapa yang pikul beban ini kalau bukan rakyat?...

No comments: