Friday, May 29, 2009

AL-FATIHAH BUAT ARWAH MARINI ABD AZIZ

Tanggal 27hb5,2009..seorang sahabat ibu MARINI ABD AZIZ telah kmbali ke rahmatullah jam 1amlebih waktu msia....sungguh m'gejutkn ibu apabila m'dapat tahu berita ini..tidak disangka dlm usia semuda 28 tahun arwah telah pergi buat selamanyer....sedih tidak terhingga apabila m'dapat tahu dia sakit...ibu dpt tahu dia sakit apabila ibu buka blog tony aspirasiku pd 24hb5...disitu t'dapat info dr hadi m'beritahu arwah dirawat diHUSM kelantan...ibu terus call hdset arwah tp kakaknya yg angkat dan m'beritahu ibu keadaan arwah yg agak kritikal,ibu sempat mninggalkn pesanan supaya disampaikn salam rindu dr kami skuarga dgn doa mg arwah cepat sembuh...ibu juga msg kawan ibu along fiza bertanya pasal arwah kbtulan ada' baru jer call along bgtau keadaan arwah agak kritikal..sejak detik itu doa demi doa ibu pnjatkn buat ILAHI mg arwah dipanjangkn usia dan disembuhkan sakit yg di alaminyer...arwah yg ibu kenali seorg yg periang..senyuman sentiasa m'hiasi bibirnye kini terlantar sakit dan yg lebih m'yedihkan ibu x leh nk g lawat dia dek terpisah oleh jarak yg jauh....YA ALLAH tabahkn hati ku...
Sedang sibuk didapur ibu m'dapat panggilan dr atie,dan msg dr k.tie,salwa dan along fiza m'gatakan arwah telah m'hembuskn nafasnyer yg terakhir sebenta tadi...INNALILLAHIWAINNAILAIHIRAJION...sedih bukan kepalang airmata mgalir tanpa dipaksa dhadapan anak2 dan suami...YA ALLAH...
8tahun belajar bersama2 bukan lah waktu yg singkat suka duka pahit manis dihadapi bersama semua memori berlegar2 di fikiran dan oleh sebab itulah terdetik hati utk menaip dlm blog ini buat kali 1..walaupun terkial2 mencari huruf sebab dah lama x menaip sejak amik master rumahtangga ni hehe ,ni pun dah kali kedua taip post td dah hmpir2 siap tp hero ibu dtg kacau..ops..dia delete plak...aaarrrgghh tp demi memori yg terpahat ibu teruskan jua perjuangan menaip ini mg hati ibu tenang..apabila meluahkan yer..biar pun blum pasti adakah org yg sudi m'bacanyer...huhuhu
Perkenalan kami bermula di maahad tahfiz negeri trganu..sama2 m'hadapi liku2 khidupan sbgai pelajar..m'hadapi peperiksaan SPM,SIJIL MAAHAD dan RABIE SANAWI..arwah adalah best student spm(1999)dan maahad tahfiz m'dapat tmpat pertama kcemerlangan spm antara sekolah2 agama seluruh trganu..
Masih segar di ingatan wajah ceria arwah mnunggang basikal ketika mgunjungi rumah kuarga ibu di kompleks pertanian negeri trganu,arwah bgitu gmbira mnunggang basikal ke seluruh pelusuk kompleks,.masih terkenang wajah arwah yg begitu takut ketika mngunjungi rumah tetap kuarga ibu di sungai siput blkang kompleks pertanian..rumah tu x brape siap lg so tangga utk ke tingkat atas masih tidak berpgar..menjerit2 arwah bila ibu duduk dibirai tangga x berpagar...masih terbayang2 senyuman arwah ketika memetik buah rambutan kuning dihalamn rumah kuarga ibu...dia sgt sukakan rambutan kuning...di makanyerbuah rambutan tu puas2 rumah kuarga ibu dlm kebun penuh pokok2.
Masih terkenang..kenangan ketika kami sama2 pergi temuduga MARA IKIP-YARMOUK..arwah berjalanseiringan dgn aki bertanya pelbagai soalan...dia begitu pandai m'gambilhati org tua...masih tidak dpt dilupakan suka duga di ikip belajar.. bermain bola jaring bersama2..masih tergia2 di telinga gelak ketawa arwah ketawakn ibu apabila kasut ibu tercabut tapak ketika mlompat utk dapatkn bola..masih teringat lg..prihatinyer arwah ketika ibu berkurung kerana sengugut arwah belikan ibu roti dan sangkut roti di pintu bilik bersama secebis nota moga ibu cepat sembuh..semuanyer masih teringat..bagaikan semalam br berlalu..
Masih teringat arwah menemani ibu utk m'dapatkn x-ray..sebelum dtg ke jordan..dan..masih teringat arwah menemani ibu di markazsihhijamiah utk m'dapatkn mc..kerana ibu sakit..prihatinnyer arwah..apabila org sakit dia la yg paling risau sekali..masih terasa jari arwah m'getel2 cuping telinga ibu...hingga pedih dibuatnyer...arwah mmg suka gentel telinga org...sesiapa yg telinga bercuping abis digentelnyer...hehe manisnyer kenangan itu..
Masih teringat ketika pulang dr jordan kami sama2 pergi melaporkn diri diMARA...arwah sukarela menemani ibu pergi bank amik duit..kami turun di tengah2 jalan sebelum sampai ke rumah kakan arwah...masih teringat...4/5 bulan yg lepas ibu call arwah..bertanya khabar..." mu sihat ker? ibu tanyer...arwah jawab ..aku koho sihat..ibu tanye bila mu nk makan nasi minyak?(maksudnyer kawin)dgn berseloroh arwah m'jawab..mu balik msia aku masak lalu nasi minyak ke mu...huhuhu semuanya...masih ibu ingat....
YA ALLAH..tabahkan la hati kami...sehingga hari ini setiap detik ketika kenangan2 itu masih segar di ingatan,..sesedih ibu yg 8 tahun bersama arwah ibu tahu sedih lagi rakan ibu yg lebih rapat dgn arwah...12 tahun bersama khususnya NORLI HAYATI mereka bagaikn adik beradik..sabar norli semuanya ketetapan ILAHI......mg roh arwah tenang disana...begitu jua kuarga arwah...lg sedih dr ibu kan...moga ALLAH tabahkn hati mereka.
Di kehilangan ini..terasa kesal x dapat bertemu terasa kesal x dpt melawat ketika dia sakit x dapat m'hadiri jenazahnyer bila dia tiada ...namun ape yg berlaku semuanya ketentuan ILAHI..kita kena tabah hadapinya... percaya pd qada' dan qadar nyer...hidup mati kita semuanye di tangan ALLAH...kita hanya manusia yg di datangkan hnya sementara m'hunikan alam..dan akan di jemput utk pulang.namun...kita masih mampu m;hadiahkan al fatihah buatnyer...m'hadiahkn doa buat arwah...moga roh nya di cucuri rahmat ALLAH..moga tergolong dlm golongan org yg beriman..AMIN...
buat kita yg di tinggalkn ..tabahkan hati kuatkn semangat hidup mesti diteruskan walaupun arwah telah tiada di hadapn mata kita namun dia tetap kekal dihati kita tetap hidup di sanubari kita kenangan bersamanyer tetap subur di ingatan walau zaman terus berlalu ...bersama2 la kita cukupkan bekalan utk ke sana kerana kita tidak tahu bila kita akan di jemput..mafhum hadis apabila matinya anak adam terputus la segala amalanye kecuali sedekah jariah,ilmu yg bermanafaat dan doa anak yg soleh dan solehah...YA ALLAH terasa kerdilnyer diri ini...terasa tidak mampu kehilangan org yg tersayang anak2 dan suami..ibu ayah dan adik beradik...jua sahabat handai...moga kalian dipanjangkn usia dan dijauhkan bala bencana yg tidak di ingini...
sama2 la kita sedekahkan AL-FATIHAH buat arwah...mg roh arwah bersama2 org yg beriman.. AMIN...wassalam.

5 comments:

Dzatun Nithaqaini said...

assamualaikum..
akk, kte menangis bila baca posting ni..
sedih sangat...apa2 pun kte doa untuk arwah semoga roh nyer dlm rahmat Allah swt..
Amin..

alhanin said...

alfatihah buat arwah... moga beliau ditempatkan dalam golongan yang soleh. amin

suara hati said...

assalamualaikum..

takziah buat k.da dan kawan2. terima kasih share cerita ni..panjang lebar k.da bercerita :D

kite pun tk pernah ada kawan yg smpai 8 tahun bersama..moga Allah menerima segala amalannya dan memberi keampunan padanya. amiin..

cik santun.. said...

assalamualaikum..

kak da, kite pn menangis baca posting ni, walau tak pernah mengenali arwah, yaqin arwah adalah seorang yang sangat baik, sehingga pemergiannya dirasai oleh semua orang walaupn tidak pernah mengenalinya..

setiap yang hidup pasti akn merasai mati.. bersedialah ke sana, moga2 alam itu merupakan alam kebahagiaan, dan bukan alam mendapat keseksaan..

"Ya Allah, ampunilah dosa kami semua ya Allah, hidupkan kami dlm keimanan, matikan kami dalam keimanan, dan masukkan kami semua ke dalam syurgamu dengan iman, ameen Ya Robb!!"

ABU DHIYA' said...

MKSH KPD C.TIMAH,C.CHAH,C.NAD DAN SYAFIQAH...